Divergent

2014-05-29 / 21:07:34
Kategori: Känslor - 0 Kommentarer
Kvällen igår spenderade jag i en biograf tillsammans med en fin vän. På filmduken visades den nya filmen divergent, en film om människor som inte passar in i samhället och hur kärlek kan växa fram ur en vänskap. Det var en sån där perfekt tjejfilm där den manliga huvudrollen var väldigt snygg och en annan slukades med i dramat. Filmen fick mig att reflektera över väldigt mycket kopplat till min nuvarande kurs i skolan men samtidigt till samhällets uppbyggnad. Likt filmen placerar vi människor i olika fack och de som inte passar i något av facken blir utstötta från den offentliga sektorn och ses som "de utstötta", vilket är de individer "normala" människor inte beblandar sig med. Saken är den att de är så dagens samhälle är uppbyggt och frågan är hur vi skall ändra det? 
 
I söndags röstades fientliga partier in i EU. EU som skall verka för ett samhälle tryggt för alla medborgare. För drygt lite mer än 50 år röstades Hitler fram i Tyskland. Han tog makten och förändrade ett helt land, i princip hela vår värld. Jag skräms över det faktum att människor idag reflekterar och tycker som han. Man kan tycka att vi skall lära av historien och inte upprepa samma sak igen. Men jag har tydligen fel för folk tycker som han. Alla är inte lika värda. Om någon vågar vara ärlig och stå för sin läggning och sina åsikter eller kanske inte ser ut som vi infödda svenskar är man inte välkommen i vårt land. Men saken är att vad vore vi utan olika? Olika lär oss nya saker. Olika hjälper oss att nå ett samhälle som skall inkludera alla. Olika är fint. Olika bra.
 
Tänk på att alla förtjänar rätten till ett värdigt liv. Ett liv fyllt av kärlek, frihet och lycka.
 
Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0